رشد کودک |
|
|
|
دوران
کودکی، زمانی است که رشد و نمو جسمی، ذهنی و اجتماعی قابل توجهی روی می
دهد و در طی آن شخص از یک شیرخوار وابسته، به انسان بالغ و خودکفا تبدیل می
شود. علاوه بر آن کودک مهارت هایی را می آموزد که به او امکان می دهد به
افراد دیگر و با محیط کنش متقابل ایجاد نماید. سرعت رشد در سال اول زندگی
بیش از سایر زمان هاست و دوره دیگری از رشد سریع هم در دوران بلوغ رخ می
دهد که دوران گذرا از کودکی به بزرگسالی است. کودکان بسیاری از مهارت های
ضروری جسمی، ذهنی و اجتماعی را در5 سال اول زندگی کسب می کنند، اما فرآیند
آموختن تا پایان عمر ادامه می یابد. |
|
چگونگی رشد و نمو استخوان ها |
در
هنگام تولد، بیشتر اسکلت از بافت غضروفی تشکیل شده است و استخوان صرفاً در
تنه استخوان های دراز وجود دارد. در طی کودکی، به تدریج استخوان جایگزین
غضروف می شود که به این روند استخوان سازی می گویند. در استخوان های بلند
اندام ها، نواحی موسوم به صفحه رشد وجود دارند که برای دراز شدن استخوان
مرتب غضروف تولید می کنند و سپس این غضروف به استخوان تبدیل می شود. با
شروع دوران بزرگسالی، استخوان سازی خاتمه می یابد و اسکلت هم به بزرگترین
اندازه ممکن خود رسیده است. |
|
استخوان های بلند درکودکان |
رشد و استخوان سازی (تشکیل استخوان) در انتهای استخوان های بلند انجام می شود. |
|
|
استخوان های بلند در بزرگسالان |
همه غضروف موجود در استخوان، استخوانی شده است. یک لایه غضروفی از انتهای استخوان محافظت می کند. |
|
|
رشد و استخوان سازی (تشکیل استخوان) در انتهای استخوان های بلند انجام می شود. |
|
|
چگونگی تکامل مغز و جمجمه |
مجموعه
نورون های نوزاد (سلول های عصبی) کامل است، اما شبکه مسیرهای بیـن سـلولـی
در نـوزاد هنوز تکامـل نیافتـه اند. در 6 سـال اول زنـدگی مغز رشـد مـی
کند و شبکه عصبی (اعصاب) به سرعت پیچیده تر شده و در نتیجه یادگیری انواع
رفتارها و مهارت ها برای کودک ممکن می شود. برای آن که بزرگ شدن مغز ممکن
شود، کرانیوم (بخشی از جمجمه که مغز را می پوشاند) هم در فضاهای نرم موسوم
به ملاج و در فواصـل بیـن استخوان های جمجه موسوم به درز رشد می کند. این
نواحی به تدریج تبدیل به استخوان می شوند. در طی بقیه دوران کودکی، مغز،
شبکه عصبی و جمجمه با سرعت آهسته تری رشد می کنند. |
|
مغز و جمجمه در هنگام تولد |
شبکه عصبی کاملاً تکامل نیافته است. استخوانهای جمجه را درزها و ملاجها از هم جدا نگه میدارند. |
|
|
مغز و جمجه در6 سالگی |
مغز
تقریباً اندازه نهایی خود را یافته است و شبکه عصبی متراکم تر شده است.
ملاج ها بسته شده اند و استخوان های جمجمه در محل درزها ثابت شده اند. |
|
|
مغز و استخوان بزرگسلان |
مغز
و جمجه به حداکثر اندازه نهایی خود دست یافته اند. شبکه عصبی کمال یافته
است؛ هرچند که با ادامه دادن یادگیری فرد، آن هم ممکن است به نمو خود ادامه
دهد. |
|
|
رشد بدن |
رشد
دوران کودکی را هورمون ها کنترل می کنند و علاوه بر آن، عواملی همچون رژیم
غذایی و سلامت کلـی فرد هـم بر آن تأثیر می گذارند، بدن کودک مدام در حال
رشد است. اما میزان این رشد بسته به مرحله زندگی متفاوت است. روی هم رفته
رشد در دوران شیرخوارگی و دوران بلوغ سریع تر از همه دوران های دیگر است.
علاوه بر آن بعضی از اعضای بدن هم سریع تر از قسمت های دیگر رشد می کنند که
این امر منجر به تغییر نسبت های بدنی کودک در حین رشد تغییر می0شود. در
هنگام تولد، اندازه سر، یک چهارم طول کل بدن است و تا6 سالگی نیز به سرعت
به رشد خود ادامه مــی دهد. خصیصه هـای صورت نیـز در طـی کودکی تغییـر مـی
یابند؛ بدین ترتیب که صورت بزرگتر از باقی جمجمه می شود. اندام ها دردوران
شیرخوارگی نسبت به سایر اجزای بدن کوچک تر هستند و با رشد کودک طویل تر می
شوند که به ویژه این طویل شدن در دوران بلوغ سریع تر است. نهایتاً بدن در
حدود18 سالگی به اندازه نهایی خود می رسد. در این زمان، اندازه سر تقریباً
یک هشتم طول کل بدن است در حالی که اندازه پاها نصف اندازه بدن است. |
|
|
کسب مهارتها در5 سال اول زندگی |
نوزادان
قادرند ببینند، بشنوند، اعمال بازتاب گونه داشته باشند (مثل مکیدن) و برای
جلب توجه مادرخود گریه می کنند. از هنگام تولد تا حدود 5 سالگی، خردسالان
انواعی ازدیگر مهارت های ضروری را فرا می گیرند. مهارت های جسمی، چیره
دستی، زبان و رفتار اجتماعی چهار جنبه مهم تکامل کودک هستند. کسب این مهارت
ها طی مراحل مشخص موسوم به »شاخص های نمو« روی می دهد. این مراحل به ترتیب
خاصی روی می دهند و زمان آن را به صورتی نه چندان دقیق می توان پیش بینی
کرد. هر چند که سن دقیق دستیابی به این مهارت ها در هر کودکی متفاوت است.
توانایی یادگیری مهارت های خاص مثل کنترل ادرار و مدفوع به بلوغ دستگاه
عصبی کودک بستگی دارد. علاوه بر آن قبل از یادگیری مهارت های پیچیده مشخص،
ابتدا لازم است که کودکان توانایی های ساده تری را کسب کنند؛ برای مثال
کودک باید قبل از آن که بتواند راه برود، باید بتواند بایستد.
مهارتهای جسمی
مهمترین مهارت ها، کنترل یافتن بر وضعیت بدن،تعادل و حرکت است. شیرخوار
ابتدا یاد می گیرد چگونه سرش را بلند کند و بچرخاند. سپس سرش را بلند کنند و
بچرخاند سپس می نشیند. پس از آن یاد می گیرد که چگونه روی زمین بخزد،
بایستند، راه برود و بدود.
چیره دستی و بینایی
کودکان یاد می گیرند که چگونه حرکات دست و بینایی خود را هماهنگ کنند. تا
بتوانند اعمالی همچون برداشتن اشیا و نقاشی کردن را انجام دهند.
شنوایی و زبان
در ابتدا کودکان فقط به سمت صدا برمی گردند و با بغ بغو کردن به آن پاسخ می
دهند. در یک سالگی کودک اولین کلمه خود را به زبان می آورد و به تدریج
معنی کلمات را می فهمد و پـس از آن یـاد مـی گیرد جمـله سازی کند.
رفتار اجتماعی و بازی
لبخند زدن اولین مهارت اجتماعی است که کودک فرا می گیرد. بعدها یاد می گیرد
که با دیگر کودکان بازی کند و جدایی از والدین را تحمل کند. کودکان مهارت
های عملی از قبیل تغذیه و لباس پوشیدن (به تنهایی) را نیز یاد می گیرند. |
|
|
توجه:
پزشکی دانشی همیشه در تغییر است. در ارایه مطالب تلاش زیادی در
جهت کامل بودن و تطابق آن با استانداردهای روز پزشکی دنیا تا زمان انتشار
صورت گرفته است. اما بدلیل اینکه در علوم پزشکی وجود خطاهای پژوهشی و
تغییرات روز به روز همواره متصور است، مطالب ارائه شده را
الزاماً کامل و عاری از خطا نمیداند. ارجح آن است که کاربران این اطلاعات
را قبل از بکارگیری با رجوع به پزشکان و منابع دیگر نیز تأیید نمایند |
|